Çevresel ve Sosyal Risk Yönetimi Sistemi

İş stratejilerinin merkezine sürdürülebilir bankacılık yaklaşımını alan VakıfBank, bankacılık faaliyetlerini uluslararası sürdürülebilirlik standartlarında gerçekleştirmeyi hedefleyerek tüm paydaşlarına, topluma ve çevreye kattığı değerleri kalıcı bir şekilde artırmayı, sürdürülebilir kârlılık ve gelişim prensipleri ile küresel rekabet gücüne sahip bir banka olmayı amaçlar.

VakıfBank, Kredilendirme Süreçlerinde Çevresel ve Sosyal Etkilerin Yönetimi Politikası çerçevesinde Çevresel ve Sosyal Risk Yönetimi Sistemini 2022 yılının Aralık ayı itibarıyla devreye alarak müşterilerinin finanse edilecek projelerinden doğabilecek çevresel ve sosyal etkilerini tespit etmeyi ve azaltıcı önlemlerin alınmasını sağlamayı hedeflemektedir.

Bankamızda, ÇSYS kapsamında ilk etapta 20 milyon USD ve üzeri Proje Finansmanı kredileri için çevresel, sosyal, yönetişim ve iş sağlığı güvenliği gibi finansal olmayan risklerin ve bu risklerin muhtemel etkilerinin değerlendirerek yönetilmesi amaçlanmaktadır.

Bu kapsamda, talep edilen krediye ilişkin faaliyet öncelikle VakıfBank Kredilendirme Süreçlerinde Çevresel Sosyal Etkilerin Yönetimi Politikasının ekinde yer alan Finanse Edilmeyen Faaliyetler Listesine* (FEF) göre kontrol edilir ve müşteriden ek olarak, Finanse Edilmeyen Faaliyetler Listesinde yer alan faaliyetleri finanse etmediğine dair taahhütname alınır. Eğer faaliyet FEF Listesi içerisinde yer alıyorsa, kredi teklifi yapılamaz. Bireysel krediler hariç tüm segmentler için geçerli olmak üzere Bankamızın Finanse Edilmeyen Faaliyetler Listesindeki hiçbir faaliyet Bankamız tarafından kesinlikle kredilendirilmez.

Krediye konu yatırım FEF Listesi içerisinde yer almıyor, proje kredileri kapsamına giriyor ve kredi tutarı 20 milyon USD ve üzerinde ise kredilendirilmesi planlanan müşteri ve projesi için Çevresel ve Sosyal Değerlendirme Aracı kullanılarak çevresel ve sosyal risk değerlendirmesi yapılacaktır. Risk değerlendirmesi sonucunda projenin risk kategorisi belirlenecektir. Risk kategorileri A (Yüksek), B+ (Orta Yüksek), B- (Orta-Düşük) ve C (Düşük) olmak üzere dört sınıf halinde belirlenmektedir. Şayet kredinin çevresel ve sosyal risk kategorisi A (Yüksek) veya B+ (Orta Yüksek) olarak belirlenmişse, daha fazla değerlendirme için ayrıntılı bir Çevresel ve Sosyal Durum Tespiti ve/veya ek çalışmalar gerekli olabilir.

Risk kategorisinin belirlenmesinin ardından yapılacak değerlendirme sonucunda Çevresel ve Sosyal Aksiyon Planı belirlenerek uygulamaya alınır. Gerekli durumlarda izleme yatırım (inşaat) döneminin yanı sıra işletme döneminde de devam edebilir. İzleme faaliyetleri kapsamında uygunsuzluk ve/veya alınması gereken ilave bir tedbir tespit edildiği takdirde sözleşme koşulları kapsamında uzlaşılan yükümlülüklerin yerine getirilmesi talep edilir. Aksiyon Planında yer alan maddelerin takibi kredi vadesi boyunca yapılarak, belirlenen eksiklikleri gidermek için yapılan çalışmalar Bankamız tarafından düzenli olarak raporlanacaktır.

Kategori A: Çevresel ve Sosyal İzleme programına uygun olarak yılda en az bir kez bağımsız bir Çevresel ve Sosyal Danışman tarafından izlenir, gerekli görüldüğü durumlarda saha ziyareti gerçekleştirilebilir.

Kategori B+: Çevresel ve Sosyal İzleme programına uygun olarak yılda en az bir kez Süreç Sorumlusu tarafından veya gerekli görüldüğü durumlarda bağımsız bir Çevresel ve Sosyal Danışman tarafından izlenir, gerekli görüldüğü durumlarda saha ziyareti gerçekleştirilebilir.

Kategori B-: Çevresel ve Sosyal İzleme Programına uygun olarak yılda bir kez Süreç Sorumlusu tarafından izlenir.

Kategori C: Ç&S izlemesine gerek yoktur.

Kredi tahsis süreçlerinde Çevresel ve Sosyal Risk Yönetim Sistemi 2022 yılının Aralık ayı itibarıyla devreye alınmıştır.

*FEF: VakıfBank Finanse Edilmeyen Faaliyetler Listesi

VakıfBank, kurumsal bilgisi dâhilinde aşağıdaki projeleri/faaliyetleri finanse etmeyeceğini taahhüt eder:

1) Türkiye Cumhuriyeti yasa ve yönetmelikleri veya uluslararası sözleşmeler ve anlaşmalar uyarınca yasa dışı sayılan herhangi bir ürün veya faaliyette üretim veya ticaret

2) RAMSAR alanları (sulak alanlar) dahil olmak üzere kritik habitatlarda gerçekleştirilen ve bu kritik habitatın yok edilmesine yol açan veya bu habitatın yok edilmesini gerektiren faaliyetler1

3) Deniz ortamında patlayıcı ve zehirli maddeler kullanarak, uzunluğu 2,5 km yi aşan ağlar vasıtasıyla yapılan sürüklenme ağı avcılığı2

4) CITES (Yabani Hayvan ve Bitki Türlerinin Uluslararası Ticaret Konvansiyonu) sözleşmesinde belirtilen yasaklı faaliyetler kapsamına giren gerçek ve tüzel kişi faaliyetleri3

5) Sektörden bağımsız olarak, PCB'ler (Poliklorlu Bifeniller) içeren veya ilgili olan herhangi bir ürün veya faaliyet kapsamında yapılan üretim veya ticaret4

6) Basel sözleşmesi ve ilgili yönetmeliklere uygun olmayan atıkların veya kalıntıların sınır ötesi ticareti5

7) Sürdürülebilir şekilde yönetilen ormanlar dışındaki yerlerden sağlanan ahşap veya diğer orman ürünleri üretimi veya ticareti

8) Tıbbi ilaçlar, zirai ilaçlar / ot öldürücüler gibi, uluslararası yasaklara tabi olan herhangi bir ürün veya faaliyetin üretimi veya ticareti

9) Zorla çalıştırmanın/çocuk işçiliğin zararlı veya sömürücü biçimlerini içerecek şekilde, insan haklarını ihlal eden üretim veya faaliyetler6 7

10) Kontrolsüz şekilde kullanılan asbest üretimi ve ticareti*

11) Radyoaktif maddelerin üretimi veya ticareti**

12) Türkiye Cumhuriyeti yasa ve yönetmeliklerine göre yasa dışı kabul edilen Ozon İnceltici Maddelerin üretimi veya ticareti8

13) Türkiye Cumhuriyeti yasa ve yönetmelikleri kapsamında yasa dışı kabul edilen kumar, kumarhaneler ve eşdeğer işletmelerin faaliyetleri

14) Pornografi ve fuhuşla ilgili faaliyetler

15) UNESCO Dünya Mirası Listesi'ndeki alanlar ve kritik kültürel miras alanları için tehdit oluşturan faaliyetler9

16) Hükümet tarafından finanse edilen/desteklenenler dışında silah, kitle imha silahları ve mühimmat ve kara mayınlarının üretimi veya ticareti

17) Kimberley sürecine katılmayan ülkelerde elmas madenlerinin kullanılması ve elmas ticaretinin yapılması10

18) Miktarla ilgili mutlak veya nispi bir kısıtlama olmaksızın, belirli bir ülkede Birleşmiş Milletler tarafından ambargoya tabi olan herhangi bir sektör veya hizmet

19) Irkçı, anti-demokratik veya nüfusun bir kısmına ayrımcılık yapma niyetiyle üretim ve dağıtım

*Bu, asbest içeriğinin %20'den az olduğu bağlı asbestli çimento levhaların satın alınması ve kullanılması için geçerli değildir.

**Radyoaktif kaynağın enerji üretimi için kullanılması, tıbbi ekipman, kalite kontrol (ölçüm) ekipmanı ve Banka'nın radyoaktif kaynağı önemsiz ve/veya yeterince korumalı olarak değerlendirdiği herhangi bir ekipmanın satın alınması için geçerli değildir.

1- RAMSAR alanları için: Turkey | Ramsar

2- Sürüklenme Ağı Avcılığı için: https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=9&MevzuatNo=34823&MevzuatTertip=5

3- Türlere ait detaylar için: Appendices | CITES

4- PCB Kapsamı ve Ticareti için: T.C. Resmî Gazete (resmigazete.gov.tr)

5- Atıkların ve Kalıntıların Sınır Ötesi Ticareti BASEL Sözleşmesi için: Basel_Tr.pdf (csb.gov.tr)

6- Çocuk İşçi ve Genç İşçi Çalıştırma Usul ve Esasları İçin: GeneratePdf (mevzuat.gov.tr)

7- ILO Zorla Çalıştırmanın Kaldırılması Sözleşmesi için: 105 No’lu Zorla Çalıştırmanın Kaldırılması Sözleşmesi (ilo.org)

8- Ozon İnceltici Maddeler için: Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü (resmigazete.gov.tr)

9- Kültürel Miras Bölgeleri Güncel Listesi için: Turkey - UNESCO World Heritage Convention

10- Kimberley Süreci Sertifika Programı için: Milletlerarası Andlaşma (resmigazete.gov.tr)