İnsan Hakları ve Çalışan Hakları Politikası

VakıfBank, sürdürülebilir bankacılık anlayışı çerçevesinde, insan haklarını gözeten bir iş ortamı yaratmayı ve çalışan, müşteri ve paydaşlarının bilinç ve farkındalığını artırmayı hedeflemektedir.

VakıfBank, 4857 sayılı İş Kanunu’nun yanı sıra, Türkiye’nin taraf olduğu Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi ile Uluslararası Çalışma Örgütü’nün temel ilkeleri ve ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerin gereklerini yerine getirme konusunda en iyi çabayı göstermektedir. Uluslararası Çalışma Örgütü’nün temel ilkeleri çerçevesinde Banka, insan hakları çalışmalarında varlık göstererek istihdam ve çalışma koşulları alanlarında fark yaratmayı, çalışanlarına eşit fırsatlar sunmayı amaçlamaktadır.

Uluslararası Çalışma Örgütü’nün “Çalışma Yaşamında Temel İlkeler ve Haklar Bildirgesi’nde” belirlediği istihdamda ve meslekte ayrımcılığın ortadan kaldırılması ilkesi kapsamında VakıfBank, kadın istihdamına gerekli önemi vermektedir. Kadının Güçlenmesi Prensiplerinin (WEPs) imzacısı olan ilk Türk kamu kuruluşu olarak bu konudaki politikasını görünür kılan VakıfBank, küresel ölçekte en büyük cinsiyet eşitliği araştırmasını yürüten Bloomberg Cinsiyet Eşitliği Endeksi’ne (Bloomberg GEI) üçüncü kez seçilmiştir.

VakıfBank kariyer ilerlemesinde de toplumsal cinsiyet eşitliğine dayanan basamaklar sunar. Bu amaca uygun olarak ebeveyn olan kadın personelin farklılaşmış gereksinim ve taleplerine yanıt verir. Ebeveyn kadın personeli gözeten özel önlemler alır ve personelin kariyer yoluna kaldıkları yerden devam etmelerini önemser. Banka böylece kadınların kariyer fırsatlarından eşit düzeyde faydalanabilecekleri bir ortam sağlamayı amaçlamaktadır.

VakıfBank, “İşte Eşitlik Bildirgesi”nin imzacılarından biri olarak toplumsal cinsiyet temelli ayrımcılıkla mücadele edeceğini ve bu bildirge ilkelerin yaygınlaştırılmasında öncü olacağını taahhüt etmiştir. Banka cinsiyet gözetmeksizin tüm personelin sağlık, güvenlik ve refahlarını sağlama konusunda gerekli tedbirleri almakta, eşitlik, onur ve iş barışının hâkim olduğu çalışma ortamını sürdürmeyi hedeflemektedir.

VakıfBank, Uluslararası Çalışma Örgütü’nün 29 No’lu Zorla Çalıştırma Sözleşmesi’ne uygun olarak zorla ve zorunlu tutarak çalıştırmaya karşıdır ve bu tutumu müşterilerinden de beklemektedir.

VakıfBank personeli “111 No’lu Ayrımcılık (İş ve Meslek) Sözleşmesi’nde” belirlendiği gibi, birbiriyle ve müşterilerle olan ilişkilerini insan hakları ve VakıfBank Etik İlkeleri gereği dil, din, ırk, cinsiyet, felsefi inanç, mezhep vb. ayrımı yapmaksızın dürüstlük, güven, tarafsızlık, saydamlık ilkeleri çerçevesinde gerçekleştirmekle, söz konusu ilişkileri kötü muamele olarak algılanacak davranışlardan uzak ve çalışma ortamını bozmayacak şekilde sürdürmekle yükümlüdür. VakıfBank personeli, her türlü bildirim ve şikâyetlerini Etik İhbar Hattı üzerinden ve Bankanın bilgi sistem sayfasında yer alan ve şirket içi gizlilik esasına dayalı şikâyet mekanizması olan Teftiş Kurulu İhbar Sayfası üzerinden iletebilmektedir. Bu tür şikâyetler, şikâyette bulunan kişi aleyhine kullanılmaz ve durum ciddiyetle araştırılarak sonuçlandırılır. Banka, ayrımcılık, taciz vb. kötü muamelenin varlığını tespit ettiği takdirde sorumlu kişilere yönelik olarak gerekli idari yaptırımları uygulamakla sorumludur.

VakıfBank, personel istihdamı konusunda haksız rekabete yol açabilecek her türlü uygulamadan kaçınmaktadır. 4857 sayılı İş Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri uyarınca personel istihdamında sözleşme ve hareket serbestisi bulunmakla birlikte, personel alımlarının diğer bankaların hizmetlerini kesintiye uğratmayacak ölçüde olmasına özen gösterilmektedir.

VakıfBank, ulusal mevzuat ve “138 numaralı Asgari Yaş Sözleşmesi” ve “182 No’lu En Kötü Biçimlerdeki Çocuk İşçiliğinin Yasaklanması ve Ortadan Kaldırılmasına İlişkin Acil Eylem Sözleşmesi” uyarınca Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerle yasaklanan ve kısıtlama getirilen alanlarda ve çocuk işçi çalıştırdığı veya insan haklarına aykırı davrandığı anlaşılan kişi ve kuruluşların faaliyetlerini veya projelerini finanse etmez.

VakıfBank personeli özel hukuk hükümlerine göre çalışmakta olup, 4857 sayılı İş Kanunu hükümlerine uygun olarak istihdam edilmektedir Banka anayasal bir hak olan sendikalaşma ve toplu sözleşme hakkını ihlal edecek tutum sergilemez. Çalışanlarına sağlıklı bir iş ortamı yaratmak için azami özeni gösterir. Çalışanlar Banka ve Sigorta İşçileri Sendikasına ( BASS) üye olup, çalışma koşulları Banka ile anılan sendika arasında imzalanan toplu iş sözleşmeler ile belirlenmektedir. Çalışanları ile işverenin ilişkileri anılan sendikanın yöneticileri ve temsilcileri aracılığıyla yürütülmektedir.

İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) konusunda yasal düzenlemeler çerçevesinde gerekli önlemleri almakla birlikte, iş sağlığı ve güvenliği konusunda Kurumsal Akademi Müdürlüğü tarafından personele sınıf içi, canlı sanal sınıf ve e-öğrenme eğitimleri verilmektedir. “İş Sağlığı ve Güvenliği” eğitimlerinin yanı sıra “Temel İlk Yardım”, İlk Yardım Güncelleme”, gibi konulu sınıf içi ve e-öğrenme eğitimleri de düzenli olarak Bankamız çalışanlarına ve ilgili personele verilmektedir. “Çalışan Temsilcisi” olarak belirlenen personele özel olarak içeriklendirilmiş eğitimler verilmektedir.

Banka, çalışanlarına bilgi ve becerilerini geliştirmesi ve iş akışlarını iyileştirmesi amacıyla mesleki/teknik ve kişisel gelişim konularında eğitimler vermektedir. Bankada eğitimler rol bazlı olarak planlanmakta olup tüm çalışanlara, eğitimlere katılım için eşit şekilde imkan sunulmaktadır. Müşteri ilişkileri ve müşteri deneyimi konularında çalışanların gelişimini destekleyecek, müşteriler ile çalışanlar arasındaki iletişimi güçlendirecek ve müşteri memnuniyetini artıracak konulara sınıf içi ve video eğitimlerde yer verilmektedir.

Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik konularında farkındalığın artırılması amacıyla çalışanlara yıl içerisinde, “Sürdürülebilirlik”, “ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi", "ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi”, "ISO 45001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi", “Sıfır Atık”, “Entegre Yönetim Sistemi ve Denetçi”, “K.V.K.K.”, “Temiz Masa”, “Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanın Önlenmesi" ve "Bankacılıkta Dolandırıcılık Eylemleri" konularında sınıf içi/sanal sınıf/e-öğrenme eğitimleri düzenlenmektedir. “Engelliliğe Doğru Yaklaşım”, “İşaret Dili”, “Etik İlkeler” ve “Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği” gibi konulardaki e-öğrenme eğitimleri de çalışanlara sunulmaktadır.

Banka çalışanlarının çalışma koşulları, özlük hakları, görev ve sorumlulukları konularında dilek ve şikâyetleri sendika görevlileri aracılığıyla işverene iletilmekte ve takip edilmektedir. VakıfBank, gerek hizmetlerin sunulmasında gerek personelin atama ve yükselme süreçlerinde “111 No’lu Ayrımcılık (İş ve Meslek) Sözleşmesi’nde” de belirtildiği biçimde adaylar arasında yetkinlik kriterleri dışında herhangi bir ayrım gözetmemektedir.

4857 sayılı İş Kanunu hükümlerine uygun olarak, Banka ihtiyacı halinde yapılabilecek fazla çalışmalara ilişkin hususlar, Personel Yönetmeliği’nin 68’inci ve 74’üncü maddeleri ile Toplu İş Sözleşmesinin 15 ve 16’ncı maddelerinde yer almaktadır.